Meyer-Lindenberg A. EU - Europäische Union : AIMS 2 - AUTISM INNOVATIVE MEDICINE STUDIES-2-TRIALS. 06/2018-05/2023.
Linking the biomarkers of autism and data analysis projects, CIMH will be critically involved in biomarker discovery and validation. As core data acquisition site for the Longitudinal European Autism Project (LEAP), CIMH will reassess the local participants for the LEAP wave 3. CIMH will be responsible for the core analysis of the LEAP task-fMRI data and will be involved in the optimization of domain-specific (i.e. task-fMRI) analysis pipelines, along with the harmonization of the data to a common standard. Building upon these analyses, CIMH will contribute to the generation of normative models by analysing and providing phenotypes of brain function derived from task-fMRI. CIMH will also participate in the identification of stratification markers based on existing EU-AIMS and new LEAP data sets as well as by integrating data with other existing cohorts.
BMBF - Bundesministerium für Bildung und Forschung 01GL1741C: ADOPTneurobiology - Neurobiologie und Neuropsychologie bei affektiver Dysregulation. 05/2018-08/2021.
EU - Europäische Union : MATRICS - WP7 Behavioural management training and neurofeedback aprroaches in clinical Paediatric population. 04/2014-02/2019.
Banaschewski T, Brandeis D. EU - Europäische Union HEALTH-F2-2013-602805: Aggressotype - WP8 Biofeedback treatment of arousal in impulsive and instrumental aggression . 11/2013-10/2018.
WP8 Biofeedback treatment of arousal in impulsive and instrumental aggression
WP8’s goal is to tackle the limitations of current behavioural and pharmacological treatments of paediatric aggression, since there is a need for innovative personalised treatment targeting the core brain and autonomous functions, such as arousal dysregulation in paediatric aggression implicated in aggression. WP8 will therefore establish the most consistent markers of distinguishing between instrumental and impulsive aggression, develop an innovative biofeedback training protocol for patients to learn self regulation of their individual specific physiological deficits in various naturalistic situations, and it will finally evaluate the effects of such personalized, deficit -specific biofeedback training for both forms of aggression in a controlled multicenter trial.
Brandeis D. EU - Europäische Union 684809: NEWROFEED - für Kinder und Jugendlichen mit einer AD(H)S. 09/2016-10/2017.
Die Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) ist eine der häufigsten psychischen Erkrankungen bei Kindern und Jugendlichen. Obwohl es gute Möglichkeiten der psychotherapeutischen und medikamentösen Behandlung gibt, besteht eine große Nachfrage nach alternativen und ergänzenden Therapiemethoden. Neurofeedback ist ein neueres nichtmedikamentöses therapeutisches Verfahren, bei dem Patienten lernen können, die elektrische Aktivität ihres Gehirns gezielt zu regulieren. Die NEWROFEED-Studie untersucht erstmals die Wirksamkeit eines personalisierten Neurofeedback-Trainingsgeräts für den Heimgebrauch (ADHD@Home) im Vergleich mit medikamentöser Therapie bei der Behandlung von Kindern und Jugendlichen mit ADHS (7–13 Jahre). Nach einer ausführlichen Diagnostik werden die Teilnehmer nach dem Zufallsprinzip in einem Verhältnis von 3:2 einer Neurofeedback-Behandlung oder einer medikamentösen Behandlung mit dem Wirkstoff Methylphenidat zugeteilt. Die Teilnehmer der Medikamenten-Gruppe erhalten eine individuelle medikamentöse Einstellung und Behandlung durch einen erfahrenen Kinder-und Jugendpsychiater. Die Teilnehmer der Neurofeedback-Gruppe und deren Eltern werden ausführlich in die Nutzung des Neurofeedback-Trainingsgerätes eingewiesen und führen anschließend das Neurofeedback-Training zuhause auf einem Tablet-Computer durch. Das Training umfasst 40 Sitzungen von jeweils 45 Minuten. Dabei wird die Hirnaktivität im Rahmen kleiner Spiele in Echtzeit zurückgemeldet. Die Dauer der Studienteilnahme beträgt insgesamt circa 3 Monate. Ziel der Studie ist nachzuweisen, dass das personalisierte Neurofeedbacktraining einer sorgfältigen medikamentösen Behandlung in der Wirksamkeit nicht unterlegen ist.
Dittmann RW. EU - Europäische Union 278948: TACTICS: Translational Adolescent and Childhood Therapeutic Interventions in Compulsive Syndromes.
Compulsivity is characterized by a repetitive, irresistible urge to perform a behavior, the experience of loss of voluntary control over this intense urge, the diminished ability to delay or inhibit thoughts or behaviors, and the tendency to perform repetitive acts in a habitual or stereotyped manner. Compulsivity is a cross-disorder trait underlying phenotypically distinct psychiatric disorders that emerge in childhood (autism spectrum disorder, ASD; obsessive-compulsive disorder, OCD) or adolescence (substance abuse). Our approach integrates clinical data sets for ‘addictive’ (ADHD high risk for substance use), ‘anxious’ (OCD) and ‘stereotypical’ (ASD) compulsive behaviors with highly predictive animal models for new pharmacotherapy. In a series of ‘proof-of-concept’ studies, the cohesion of structural neuroimaging studies (MRI/DTI), neurochemistry (MRS/microdialysis), behavior, genetics (GWAS), proteomics and (Bayesian) machine learning tools in both male and female paediatric clinical populations and behavioral animal models will seek to better understand underlying mechanisms related to glutamate dysfunction in frontostriatal circuits and its remediation / prevention by early intervention studies with glutamate-based (riluzole and memantine) clinically used drugs. The leading drug-based interventions will be tested in pilot Phase IIb-like studies for ‘proof-of-principle’ efficacy in paediatric OCD and ASD populations.
This approach will
1) establish predictive neural, genetic and molecular markers of compulsivity in pediatric populations;
2) provide evidence of disorder modifying pharmacologic strategies as a therapeutic approach;
3) develop a novel animal model for pharmaceutical screening and proof of concept
studies,
4) build and valorize a translational biomarker compulsivity database and
5) provide pilot efficacy and safety data in paediatric clinical populations to support future large scale clinical trials according to these strategies.