Meinhardt M. MWK - Ministerium für Wissenschaft Forschung und Kunst Baden-Württemberg : Einrichtung eines 3R-Zentrums im Rhein-Neckar Raum . 12/2020-11/2025.
Neben Erkenntnissen aus den 1950er und 60er Jahren legen neuere klinische Studien die Wirksamkeit und Sicherheit von Psilocybin, einem klassischem Psychedelikum, bei der Behandlung von Depressionen und anderen psychiatrischen Erkrankungen nahe.
Während diese ersten Ergebnisse vielversprechend sind, weisen die meisten dieser Studien methodische Schwächen und Mängel (z.B. geringe Stichprobengrößen) auf, was den Bedarf an zusätzlicher Forschung unterstreicht. Die hiesige bizentrische Parallelgruppenstudie hat das Ziel, die Sicherheit und Wirksamkeit von oralem Psilocybin zu untersuchen, das unter psychotherapie-gestützten Bedingungen bei behandlungsresistenter unipolarer Depression in einem kontrollierten, randomisierten, doppelblinden Design verabreicht wird. Nur eine solche Studie lässt sichere Schlussfolgerungen über ihre Wirksamkeit zu und ebnet den Weg für zukünftige Phase-III-Studien.
Um eine angemessene Kontrollbedingung sicherzustellen, wird in der Studie die Wirksamkeit einer therapeutischen/hohen oralen Dosis von Psilocybin (25 mg) gegenüber einer niedrigen/vermeintlich inaktiven Kontrolldosis (5 mg) sowie gegenüber einem aktiven Placebo (100 mg Nicotinamid) untersucht. Wir erwarten signifikante und stabile Behandlungseffekte (definiert als ≥ 50% Reduktion des Gesamtscores auf der Hamilton-Skala für Depressionen; HAM-D) nach der therapeutischen (25 mg) oralen Dosis von Psilocybin im Vergleich zu aktivem Placebo und der niedrigen Dosis (5 mg), während nur leichte und vorübergehende unerwünschte Ereignisse (AE) hervorgerufen werden. Als primäres Ziel der Studie wird die Überlegenheit von 25 mg Psilocybin gegenüber 5 mg und der Placebobedingung sechs Wochen nach Gabe der ersten Dosis untersucht. In einem zweiten Schritt sollen dann die Zeitpunkte des Therapieansprechens, die relative (%) Veränderung gegenüber dem Ausgangswert auf der HAM-D-Skala sowie die Frage, ob eine zweite therapeutische Dosis (25 mg) der nur einmaligen Verabreichung überlegen ist, untersucht werden.
Spanagel R. BMBF - Bundesministerium für Bildung und Forschung 01KC2004A: AhEAD Preclinical Phase II Assessment of Exosomes in Alcohol Addiction. 11/2020-10/2023.
Worldwide two billion people drink alcohol regularly. A major health consequence is alcohol addiction that is characterized by chronic relapses. Preventing relapse is the main treatment goal. Current pharmacological treatments have limited efficacy, thus better treatments and prediction approaches that can be easily translated into the clinical situation are warranted. One major hypothesis in alcohol research is that chronic alcohol intake leads to neuroinflammation that in turn triggers addictive behaviour. It has been shown that intranasal delivery of mesenchymal stem cell-derived exosomes reduces relapse behaviour in rats. Here we propose a multi-center placebo-controlled trial in rats as a preclinical confirmatory proof. We aim to confirm the hypothesis that treatment with exosomes will have long-lasting positive effects on relapse behaviour in animal models of alcohol addiction. The preclinical trial design will follow the guidelines on the development of medicinal products for the treatment of alcohol addiction provided by the European Medicines Agency (EMA), will adhere to the standards proposed for confirmatory biomedical research (Dirnagl, 2016) for nonclinical laboratory studies, and publication of the results will follow the ARRIVE guidelines. An independent third-party company focusing on the evaluation of data quality and practice in biomedical research will ensure adequate quality management and monitoring of our preclinical trial at the best possible level.
Meyer-Lindenberg A. BMBF - Bundesministerium für Bildung und Forschung 01EF1803A: RELATER - Removing language barriers in treating refugees. 03/2019-02/2023.
More than any other area of medicine, psychiatry and psychotherapy depend on successful communication. Given that most refugees arriving in Germany in the 2last years speak languages such as Arabic that are not understood by the resident therapeutic community, interpreters are scarce and not available around the clock or in emergency situations, and no financing for language services is available for many hospitals, this presents a critical obstacle in providing mental health care for
refugees. This consortium will leverage recent advances in machine learning, cross-lingual communication, portable communication technologies and crosscultural psychiatry to decisively address this problem. First, we will develop a portable, secure and extensible cross-lingual communication (including speech-tospeech,
speech-to-text and text-to-text translation) system, based on
smartphones, to be used on site during psychiatric diagnosis in Iraqi Arabic- and Levantine-speaking refugees. This will incorporate recent technological advances to enhance diagnosis of psychiatric disorders in refugees by characterizing stress levels and psychopathology through machine-learning based tools to characterize paralinguistic features (such as prosody and voice spectral analysis) and semantic features. Diagnostic assessment will be based on an electronic version of the
M.I.N.I. (International Neuropsychiatric Interview), an established structured diagnostic interview with an administration time of approximately 15 minutes that is employed in more than 100 countries. Second, we will validate this tool against the gold standard of expert diagnosis with a human translator present, establishing feasibility, reliability and validity of our approach first regionally and then nationally
through a network of health care systems delivering refugee services. Third, we will extend the use of the mobile platform through building a smartphone-based app to be used by the community for logging, therapist communication, and community building, and for monitoring client’s well-being outside the clinic using ecological momentary assessment (EMA). To ensure rapid and widespread implementation into clinical practice, we will produce the necessary information for BfARM approval as a medical device. Beyond the immediate goals, our approach
has potential to benefit a wide range of therapeutic and diagnostic initiatives in refugees that depend on successful communication.
Reininghaus U. DFG - Deutsche Forschungsgemeinschaft RE 3832/3-1: EMIcompass - Wirksamkeit einer neuen, niederschwelligen, transdiagnostischen, mitgefühlsorientierten, ambulatorischen Intervention zur Verbesserung der Resilienz bei hilfesuchenden Jugendlichen. 12/2018-11/2021.
Die meisten psychischen Störungen treten erstmalig in der Jugend auf und tragen als solche erheblich zur globalen Krankheitslast bei. In den letzten Jahren ist dies besonders offensichtlich für psychotische Störungen geworden, deren Risiko sich bereits in einem früheren Entwicklungsstadium in Form von subklinischen psychotischen Symptomen manifestiert, die nach neuesten Erkenntnissen häufig zusammen mit depressiven, manischen und Angstsymptomen einen transdiagnostischen Phänotyp bilden, der wiederum mit einer Reihe von späteren psychischen Störungen assoziiert ist. Einer der am meisten untersuchten psychologischen Mechanismen in der Entstehung von psychotischen und affektiven Symptomen ist eine erhöhte emotionale Stressreaktivität. Die gezielte Veränderung dieses Mechanismus im Jugendalter ist deshalb eine vielversprechende indizierte und translationale Strategie zur Prävention schwerwiegender psychischer Probleme im späteren Leben. Die entsprechende psychologische Hilfe bleibt für Jugendliche jedoch häufig nur schwer zugänglich. Compassion-Focused Therapy ist ein innovativer psychotherapeutischer Ansatz, der eine gezielte Veränderung der emotionalen Stressreaktivität und eine Verbesserung der emotionalen Resilienz ermöglicht. Die schnellen technologischen Fortschritte bieten zudem eine einzigartige Möglichkeit jugendfreundliche, personalisierte, mobile Health (mHealth) Interventionen in Echtzeit anzubieten, allen voran ambulatorische Interventionen, die Jugendlichen an ihren Bedürfnissen und Alltagskontexten ausgerichtete Interventionen niederschwellig zugänglich machen. Ambulatorische Interventionen ermöglichen desweiteren sog. Ecological Interventionist Causal Models zu testen und u.a. Kausalitätskriterien für psychologische Mechanismen im alltäglichen Leben zu untersuchen.
Das Ziel der vorliegenden Studie ist die Wirksamkeit und klinische Machbarkeit einer neuen, niederschwelligen, transdiagnostischen, ambulatorischen, mitgefühlsorientierten Intervention zur Verbesserung der emotionalen Resilienz (EMIcompass) bei hilfesuchenden Jugendlichen zu untersuchen. In einer randomisierten kontrollierten Studie werden Jugendliche mit psychotischen, depressiven, manischen und/oder Angstsymptomen im Alter von 12-25 Jahren, die die Versorgung am ZI Mannheim in Anspruch nehmen, zufällig zur Experimental- (EMIcompass-Intervention + Standardbehandlung) und Kontrollbedingung (nur Standardbehandlung) zugewiesen. Als primäres Behandlungsergebnis werden emotionale Stressreaktivität und Resilienz, psychotische, depressive, manische und Angstsymptome in der Baseline, unmittelbar und 4 Wochen nach der Intervention erhoben. Die zusätzliche Untersuchung der Ecological Interventionist Causal Models wird einen wichtigen Beitrag zur Verbesserung unseres Verständnisses der kausalen Rolle wichtiger psychologischer Mechanismen sowie der Wirksamkeit von mHealth Interventionen mit dem letztendlichen Ziel der Prävention schwerwiegender psychischer Störungen leisten.
Die hemmende Wirkung von Statinen auf das Fortschreiten der Alzheimer Krankheit bei Patienten mit leichter kognitiver Beeinträchtigung (Mild Cognitive Impairment=MCI) ist bisher nur unzureichend beschrieben.
Dies im Rahmen einer klinischen Studie herauszufinden haben sich die Charité als Sponsor im Sinne des Arzneimittelgesetzes sowie verschiedene Prüfzentren gemeinsam zum Ziel gesetzt.
Reininghaus U. EU - Europäische Union 945263: IMMERSE - The implementation of Digital Mobile Mental Health in clinical care pathways: Towards person-centered care in psychiatry.
The overarching aim of IMMERSE (Implementing Mobile MEntal health Recording Strategy for Europe) is to advance the transformation of mental health care in Europe into true person-centered care, focused on the needs of each individual seeking help for mental health problems, while giving them an active role in their treatment process and decision-making. In order to do so, IMMERSE has identified the Experience Sampling Methodology (ESM), a structured diary technique, as the methodology that puts the service user at the heart of their treatment. IMMERSE will integrate 20 years of research evidence on ESM into an innovative, clinical digital health tool, Digital Mobile Mental Health (DMMH), in close collaboration with stakeholders and extending it with mobile sensing data and innovative machine learning models. DMMH consists of an ESM app, assessing self-reports of mental state in daily life (ecological momentary assessment, EMA), a data-platform that allows the analysis of these data, and dashboard for visualization and feedback. IMMERSE will thoroughly evaluate strategies, processes and outcomes of DMMH implementation in a cluster Randomized Controlled Trial (cRCT) at 8 sites in 4 countries in Europe representing different contexts for implementation evaluation. At the same time, IMMERSE will identify and overcome key barriers and strengthen facilitators for implementation, transfer and scale-up of DMMH to routine mental health clinical practice by closely collaborating with relevant stakeholders, aligning the innovative DMMH tool to their needs. Similarly, the diverse ethical, legal and policy challenges and requirements will be identified and DMMH will be developed and implemented accordingly. Finally, IMMERSE is set out to do a cost-benefit analysis of the implementation and present a framework for future implementation of DMMH, including forecasting scenarios, aiming at a further scale-up of DMMH across 4 countries in Europe and beyond. IMMERSE thus offers a unique potential to significantly innovate mental health care in Europe.